Referenties

Richa focust op ondernemen dankzij vernieuwde IT-infrastructuur

De IT van motorkledingproducent en -distributeur Richa werd door de jaren heen in stappen opgebouwd. Uitbreidingen van de infrastructuur waren daardoor niet altijd 100 procent compatibel met oudere componenten. Ze klopten bij Smartsys aan om het overzicht over hun omgeving terug te krijgen. Een audit later heeft de producent een duidelijke kaart van hun infrastructuur die de leidraad vormt in verdere modernisering. De meest dringende actiepunten pakte Smartsys reeds aan. Zo kreeg Richa een gestroomlijnde omgeving die hen toelaat om te doen waar het om draait: ondernemen.

Een volledige make-over

Het Oudenaardse Richa groeide de laatste jaren gestaag. Doorheen die periode werden er steeds nieuwe componenten toegevoegd aan de IT-omgeving of werden er verschillende samengebracht naar gelang de nood. Het vervangen van een oude server, leek het uitgelezen moment om de hele infrastructuur onder de loep te nemen, vertelt Erwin Lammens, CEO bij Richa: “Onze IT is steeds in stapjes opgebouwd. De groei bracht veel componenten samen en die bleken niet altijd even compatibel. De nood om dit alles beter in te richten en ook het overzicht terug te krijgen, drong zich op. Bovendien wilden we klaar zijn voor toekomstige innovaties. Via een rondvraag in de kennissenkring en een online zoektocht, kwamen we uit bij Smartsys. Hun atypische verkoopgesprek en objectiviteit trok ons over de streep en dat hebben we ons nog niet beklaagd.”

 

Duidelijke actiepunten

In juli 2020 schakelde Richa Smartsys in om een audit uit te voeren. Lammens: “Tijdens ons eerste gesprek bleek al dat Smartsys niet gericht was op ons iets verkopen, maar wel op luisteren en het begrijpen van onze context. Dat zette zich voort in hun audit. In alle objectiviteit en transparantie maakten ze vervolgens een overzicht van onze omgeving en de noden. Daar vloeiden uiteindelijk een aantal directe en noodzakelijke actiepunten uit zoals het updaten van softwarepakketten en opkrikken van de cyberbeveiliging. Die pakte Smartsys dan ook meteen aan. Sindsdien werken we met hen samen om onze IT te verbeteren en moderniseren. Zo gaven we onze meeting rooms al een technologische upgrade met hun SmartMeet-aanbod.”

Project

Project

Audit en bijschaven van de IT-omgeving

Duur

Duur

Continue samenwerking voor het beheer en verbetering van de IT sinds juli 2020

Return

Return

Een duidelijk overzicht en een leidraad om te innoveren. Bovendien kan Richa zich nu focussen op hun kern: motorkleding produceren en verkopen.

Een plan voor de toekomst

Dankzij de audit van Smartsys kreeg Richa niet alleen een duidelijk overzicht van hun IT, de omgeving werd ook nog eens een stuk eenvoudiger. Ze kunnen nu focussen op optimalisatie en innovatie. “We weten exact wat er speelt binnen onze infrastructuur”, vertelt Erwin Lammens. “In plaats van brandjes blussen, is er nu stabiliteit en kennen we de limieten van onze omgeving. Dat laat ons toe om te kijken hoe het beter en innovatiever kan. Vroeger moesten we zelfs niet denken aan migreren naar de cloud. Na het werk van Smartsys zijn we actief onze opties op dat vlak aan het bekijken. Een migratie of andere optimalisaties of innovaties zijn momenteel nog toekomstmuziek, maar we schrijven wel actief aan de partituur samen met Smartsys.”

Eén aanspreekpunt

Nu de eerste dringende zaken zijn aangepakt, neemt Smartsys de rol van IT-manager op voor Richa. Dat maakt het voor de medewerkers eenvoudiger om te weten bij wie ze terecht kunnen. Dat ze die rol met glans vervullen, kan Erwin Lammens alleen maar beamen: “Vroeger was ons leverancier-landschap meer gefragmenteerd. Hadden we een vraag over onze ERP dan kon dat enkel bij die specifieke partner en die stuurde ons vaak weer door. Het was wat van het kastje naar de muur. Smartsys zet zich nu tussen ons en die leveranciers. Grote aanpassingen of complexe vragen sturen we door naar hen en zij lossen het op of coördineren met de nodige partijen.”
“Voor de dagelijkse ondersteuning maken we gebruik van SmartDesk, de online support-service van Smartsys. Dat gaat steeds vlot en zeer snel. Dat soort expres-support komt meestal met een dikke meerprijs bij andere leveranciers, maar bij Smartsys is die standaard. Dat ze bovendien goed werk leveren, merk ik zeer duidelijk. Er komen beduidend minder IT-klachten op mijn bureau terecht”, lacht Lammens.

Een proactieve partner

“De samenwerking met Smartsys is steeds geweldig goed verlopen”, gaat Lammens verder. “Er is een goede communicatie en ze gaan altijd de ‘extra mile’. Zo meldden we een kapot computerscherm aan onze contactpersoon. Hij is dat dan persoonlijk komen halen en verwisselen de dag erna.”
Soms nog voor Richa melding maakt van een probleem, springt Smartsys al in de bres. Zo kunnen de medewerkers van de motorkledingfabrikant hun werk ongestoord verderzetten. Een duidelijke plus vindt Lammens: “Loopt het ergens vast, zoals bijvoorbeeld een job in onze ERP, dan heeft Smartsys het vaak al opgelost voor wij het merken. We krijgen dan gewoon een melding over wat er gebeurd is en wat ze deden. Die proactieve aanpak zorgt dat wij ons kunnen focussen op onze kern: motorkleding produceren en verkopen. Hoe minder tijd wij zelf in IT moeten steken, hoe beter dat is voor het bedrijf. Op dat vlak zitten we bij Smartsys goed.”

Lessons learned

IT is niet je kernactiviteit

Hoewel IT in veel bedrijven de ruggengraat van het werk vormt, is het bij de meesten niet hun core business. Haal daarom een goede partner in huis die dit van je overneemt. Lammens: “We hadden eigenlijk sneller een partij als Smartsys moeten inschakelen. IT is belangrijk om vlot te werken, maar het is niet onze kernactiviteit. Smartsys neemt daarom het IT-beheer van ons over zodat wij kunnen focussen op ondernemen en het bedrijf laten groeien.”