Waarom een Security Operations Center (SOC) inschakelen tegen cyberaanvallen?

4 miljoen euro was in 2022 wereldwijd de gemiddelde kost van een datalek volgens IBM. Deze kosten zullen verder stijgen in 2023. Bij Belgische bedrijven ligt deze kost ongetwijfeld een stuk lager, maar daarom hebben deze niet minder impact op de werking van een bedrijf.

Bron: Datto SMB Cybersecurity Report

Het is dan ook belangrijk om de IT-omgeving van de Vlaamse kmo continu te monitoren en potentiële bedreigingen en kwetsbaarheden te identificeren en vooral te verhelpen. We merken dat de IT-teams hiervoor niet voldoende tijd hebben en meestal ook niet de juiste kennis in huis hebben. Daarom is het sterk aanbevolen hiervoor een Security Operations Center (SOC) in te schakelen.

Wat is een SOC?

Een SOC is een gespecialiseerd team dat kan worden ingezet binnen eender welke organisatie. Een SOC is verantwoordelijk voor het 24/7 monitoren, detecteren, analyseren en reageren op eventuele cyberaanvallen. Door de specialisatie van een SOC mag dit niet worden verward met andere IT-services.

SOC oprichten?

Voor de Vlaamse kmo is het niet evident om een eigen Security Operations Center op te richten. De kosten hiervan wegen te zwaar door. Het is moeilijk om de juiste mensen aan te werven. Ervaren specialisten die een gedetailleerde strategie kunnen uitwerken en ondersteuning kunnen bieden, zijn helaas dun gezaaid. Deze strategie moet bovendien duidelijke bedrijfsdoelstellingen bevatten voor de verschillende afdelingen.

Een SOC beperkt zich niet enkel tot uw servers maar controleert ook endpoints en netwerken. Het merendeel van de cyberaanvallen komt trouwens via deze weg binnen op uw netwerk.

Bron: Datto SMB Cybersecurity Report

Een SOC voorkomt dat cyberaanvallen gedurende lange tijd onopgemerkt blijven en daardoor flinke schade kunnen aanrichten in uw netwerk. Het helpt uw organisatie in het sneller opsporen van de kwetsbaarheden. U bent zo beter voorbereid op cyberincidenten en verhelpt deze voordat ze uit de hand lopen.

Succes

Het succes van een SOC hangt af van 3 elementen: mensen, processen en technologieën.

Mensen

Waarschijnlijk zijn de mensen het belangrijkste onderdeel van de beveiligingsstrategie bij een onderneming. Om een Security Operations Center efficiënt op te zetten zijn er mensen met verschillende vaardigheden nodige om een waaier aan rollen te vervullen. Zonder de juiste mensen zijn zelfs de meest geavanceerde beveiligingssystemen en -processen zo goed als waardeloos.

Procedures en processen

De SOC-medewerkers moeten kunnen rekenen op vooraf bepaalde procedures en processen. Ze doen hier beroep op om de juiste stappen te ondernemen bij incidenten.

Technologieën

Het is geen geheim dat een waterdichte beveiligingsstructuur noodzakelijk is in bedrijfsomgevingen om geavanceerde cyberaanvallen af te weren. Daarom worden best verschillende technologieën ingezet om uw omgeving te beveiligen. 

SOC-as-a-service

Een eigen SOC opzetten is voor de meeste Vlaamse kmo’s onmogelijk. Een SOC-team bestaat namelijk uit verschillende profielen zoals een incident responder, beveiligingsonderzoeker, beveiligingsanalyst, SOC-manager, auditor, beveiligingsarchitecht,…

Daarom biedt Smartsys de mogelijkheid om een extern Security Operations Center in te huren. Eenmaal de SOC operationeel is, zal deze verantwoordelijk zijn voor het bewaken, detecteren, analyseren en reageren op cyberbedreigingen in uw IT-omgeving. Door het zogenaamde SOC-as-a-service in te schakelen garandeert u de best mogelijke beveiligingsstructuur tegen een fractie van de werkelijke kostprijs.

Wenst u graag meer te weten over onze SOC-as-a-service of ons volledig SmartSecure-aanbod kan u ons contacteren via kmo@smartsys.be of op 03 443 12 95.