Microsoft lanceert de New Commerce Experience

Het New Commerce-model is door Microsoft uitgewerkt om de aankoopprocedure van hun cloud-producten en -services te stroomlijnen en ook eenvoudiger te maken. Zo wordt de manier waarop we producten afnemen van Microsoft consistenter doorheen heel het ecosysteem.

Binnen het Cloud Solution Provider-programma (CSP) – waar het merendeel van onze klanten aan deelneemt – is de transitie al begonnen met de Azure Services en het Azure-plan. Nu komen hier ook de ‘seat-based’ of ‘license-based’ producten bij, zoals Microsoft 365, Power Platform, Dynamics 365 en Windows 365. Technisch zijn deze seat-based offers al beschikbaar vanaf 14 oktober 2021.

Wat verandert er qua flexibiliteit en prijzen?

Een gevolg van het stroomlijnen van het ecosysteem is dat de manier waarop licenties worden toegevoegd of verwijderd verandert. Microsoft gaat meer nadruk leggen op de verbintenis die je aangaat bij ons als partner. Ze bieden daarom interessante prijzen aan voor licenties die je aankoopt voor een langere termijn. In het oude model kon je licenties of abonnementen verbreken wanneer dit voor jou als klant uitkwam. Dit kan niet meer in het New Commerce-model.

Microsoft biedt daarom in het nieuwe model drie verschillende termijnen aan:

  • Een maandelijkse termijn, waarvoor je 20% meer betaald.
  • Een jaarlijkse termijn, waarvoor je een standaardprijs betaald
  • Een driejaarlijkse termijn (Meer info volgt, beschikbaar vanaf maart 2022)

Deze termijnen komen overeen met het Enterprise Agreement- en het Microsoft Direct Web-programma. Zo worden al deze modellen dus gelijkgetrokken en is de aankoopervaring over de veschillende producten gelijkaardig.

Wat met tijdelijke werkkrachten zoals vakantiewerkers of stagaires?

De verschillende termijnen kan je met elkaar combineren en je kan ook overstappen van bijvoorbeeld een maandelijks model naar een jaarlijkse verbintenis. Andersom is niet mogelijk. Het wordt dus belangrijk om de keuze van abonnementen goed te bepalen. Hoeveel abonnementen voorspel je vast nodig te hebben? Welke type van licenties? En welk type kies ik voor tijdelijke werkkrachten?

Dit laatste lijkt logisch, maar je kan jaarlijkse abonnementen hergebruiken wanneer er bijvoorbeeld iemand de onderneming verlaat en een nieuwe medewerker start. We kunnen je zeker adviseren en helpen om het beste scenario uit te zoeken.

Kan ik mijn keuze nog aanpassen binnen een lopende termijn?

Microsoft laat toe om bepaalde upgrades uit te voeren. Je kan een betalende licentie wijzigen naar een andere betalende licentie. Zo kan je een Business Standard veranderen naar een Bussiness Premium. Maar niet elke verandering is mogelijk. Bijvoorbeeld een Microsoft 365 E5 omzetten naar een Business Standard is niet mogelijk.

Indien je merkt dat de foute licenties zijn besteld of je toch nog bedenkt, kan je dit altijd doorgeven aan ons als partner. De bedenktijd is slechts 72 uur! Hierna is het niet mogelijk om de aangekochte licenties terug te roepen.

 Wat zijn de voordelen voor jou als klant?

De flexibiliteit die je nu gewoon bent, zal sterk verminderen. Je kan in het nieuwe model nog van deze flexibiliteit genieten, maar de keerzijde is dat de prijs hiervoor 20% hoger is.
Het voordeel van de jaarlijkse en driejaarlijkse termijnen is dat de prijzen voor die periode vastgelegd worden en er geen prijsstijgingen kunnen doorgevoerd worden.

Microsoft wil in de toekomst ook consumption-based billing aanbieden in het seat-based portfolio. Deze methode van ‘pay-what-you-use’ is al in gebruik voor het Azure-portfolio en zou een interessante toevoeging kunnen zijn. Hierover bestaat nog geen concrete info.

Hoe schakel je over naar het nieuwe model? En heb je een keuze?

Het is op dit moment al mogelijk om over te schakelen van het ‘legacy-’ naar het New Commerce-model. Je kan nog steeds op het oude model blijven, maar het is vanaf maart 2022 niet meer mogelijk om op de oude manier licenties aan te kopen.

Heb je licenties in gebruik via Smartsys? Dan zal je hierover begin februari 2022 de nodige informatie ontvangen.

Wil je meer informatie over de ‘New Commerce Experience’ of jouw situatie concreet bespreken? Aarzel niet om ons te contacteren.